Materiały nie wyrażają poglądów redakcji. Różnorodność celowa. Oceny i wnioski pozostawiamy Czytelnikom.
A A A

O tym, że picie dużej ilości alkoholu jest szkodliwe dla zdrowia, wie każdy. Gorzej z odpowiedzią na pytanie: co to znaczy duża ilość? A to ważna sprawa, bo alkohol także nam pomaga. Taki wniosek płynie z wielu badań naukowych. Ostatnio w czasopiśmie „PLOS Medicine” opublikowano artykuł, z  którego wynika, że  ryzyko szybszej śmierci lub zachorowania na raka jest najniższe nie wśród osób niepijących, ale wśród tych, którzy piją niewielkie ilości alkoholu. – Spodziewaliśmy się, że to abstynenci będą w najlepszej sytuacji – przyznał Andrew Kunzmann z Queen’s University w Belfaście, główny autor badania. –  Tymczasem okazuje się, że alkohol może wykazywać działanie ochronne, przyczyniając się do zmniejszania ryzyka chorób sercowo-naczyniowych.

 

W badaniu wykorzystano dane dotyczące 99 654 mieszkańców Stanów Zjednoczonych w wieku 55 – 74 lat. Wypełniali oni kwestionariusz dotyczący historii diety, w którym oceniano spożycie alkoholu.

Następnie obserwowano ich średnio przez 8 – 9 lat, sprawdzając, w jakim stopniu alkohol miał wpływ na zachorowanie na raka. Naukowcy odkryli, że średnia ilość alkoholu, którą ktoś wypił w życiu, była liniowo powiązana z całkowitym ryzykiem zachorowania na raka – rosło ono wraz z większą liczbą drinków.

Wyniki podobnego badania, ale dotyczącego wpływu alkoholu na pacjentów po zawale serca, opublikował niedawno magazyn „The Lancet”.

W tym przypadku przeanalizowano informacje o  stanie zdrowia prawie 600 tys. osób dorosłych z 19 państw i ustalono, że wśród osób, które spożywały do 100 g czystego alkoholu (spirytusu) tygodniowo, ryzyko zawału było o 48 proc. mniejsze niż u pozostałych.

Według Światowej Organizacji Zdrowia alkohol znajduje się na trzecim miejscu wśród czynników ryzyka dla zdrowia Europejczyków. Określono też poziom spożycia związany z przeciętnie najmniejszym ryzykiem szkód zdrowotnych.

To oczywiście ogólny wzór, bo wpływ „procentów” na nasz organizm zależy od bardzo wielu czynników, takich jak dieta, waga, wiek, płeć czy ogólny stan zdrowia.

Niemniej jednak warto pamiętać, ile możemy „bezpiecznie” wypić. Mężczyźni okazjonalnie mogą sobie pozwolić jednorazowo na nie więcej niż 3 półlitrowe butelki piwa albo 3 kieliszki wina o pojemności 200 ml, albo 180 ml wódki.

Przy codziennym piciu nie należy spożywać więcej niż 2 półlitrowe butelki piwa albo 2 kieliszki wina, albo 120 ml wódki.

Zalecana jest też dwudniowa abstynencja w każdym tygodniu. Kobiety pijące okazjonalnie nie powinny spożywać jednorazowo więcej niż 2 butelki piwa albo 2 kieliszki wina, albo 120 ml wódki.

W ciągu tygodnia panie nie powinny wypijać więcej niż 7 butelek piwa albo 2 butelki wina, albo 420 ml wódki.

Andrzej Marciniak 

Komentowanie możliwe tylko przez zarejestrowanych Użytkowników

CoalaWeb Social Links

Opublikuj: